Reklamy świetlne zdobiły ulice już przed I Wojną Światową. Przez resztę dwudziestego wieku cieszyły się coraz większą popularnością. Obecnie jest podobnie. Dzisiejsze reklamy świetlne są coraz bardziej zaawansowane technologicznie często stając się wręcz multimedialnymi. Co zatem przemawia za tak dużym zainteresowaniem tą formą reklamy, która towarzyszy ludziom od ponad wieku?

Skuteczność reklam świetlnych
Reklamy świetlne jak sama nazwa wskazuje wykorzystują do swej skuteczności światło. Kojarzy się bowiem ono człowiekowi z czymś dobrym i bezpiecznym. Potrzebą człowieka od zawsze było podtrzymywanie ognia i panowanie nad światłem oraz ciepłem jakie zapewniał. Ciemność i mrok wzbudza u człowieka strach i niepewność. Dlatego święcące na ciemnych ulicach latarnie, których światło przeplata się z iluminacjami bijącymi od reklam świetlnych budzi pozytywne emocje. Ludzie chętniej wchodzą do miejsc, nad którymi świecą przyjemne szyldy. Stąd właśnie wzięła się skuteczność reklam świetlnych.

Pierwsza technologia wykonania
Reklamy świetlne zwane również neonami wykonuje się na kilka sposobów. Najstarszym z nich są reklamy wykorzystujące zjawisko fizyczne polegające na emisji światła przez gaz szlachetny pod wpływem pola elektrycznego. W reklamach tych stosuje się ukształtowane szklane rurki z zamkniętym w środku gazem szlachetnym. Oplata się je przewodzącym prąd elektryczny drutem. Po podaniu napięcia i wytworzeniu się pola elektrycznego gaz w środku rurki zaczyna świecić światłem o barwie zależnej od zastosowanego gazu. W przypadku gdy w rurce poddanej działaniu  pola elektrycznego jest:
– neon to uzyskuje się światło barwy czerwono-pomarańczowej,
– argon to światło jest fioletowe lub niebieskie przy udziale rtęci,
– hel to otrzymuje się barwę biało różową,
– krypton to barwa światła jest biała
– ksenon to światło ma barwę fioletowo-niebieską.
Do wytwarzania reklam świetlnych stosuję się prócz gazów szlachetnych, gazy powszechnie dostępne takie jak azot dający różowo-żółtą barwę czy dwutlenek węgla dzięki któremu uzyskuje się kolor błękitno-biały. Rurki z gazem w oplocie z drutu umieszcza się w obudowach tworzących np. szyldy czy loga firm. Zdarza się, że konstrukcję świecącą reklamy umieszcza się w przezroczystych obudowach by ukazać kunszt wykonania, ale osłonić przed warunkami zewnętrznymi.

Pora na nowoczesność
Obecnie oprócz tradycyjnych konstrukcji, coraz częściej spotyka się reklamy świetlne wykonane w technologii LED. Projektowanie i produkcja w tej technologii jest prostsza szybsza i daje więcej możliwości. Wiele takich reklam buduje się w formie wyświetlaczy co daje szerokie możliwości użytkownikowi w zmianie treści wyświetlanych. Konstrukcje świecące LED umieszcza się w obudowach z nowoczesnych materiałów takich jak aluminium i tworzywa sztuczne co wydłuża ich trwałość. Reklamy LED są mniej energochłonne. Bez wątpienia tak jak w wielu dziedzinach oświetlenia również w reklamie technologia LED powoli wypiera inne rozwiązania.

Reklamy świetlne to nie relikt minionej epoki
Jak widać reklamy świetlne to branża, która ciągle się rozwija. Firmy je projektujące i wytwarzające prześcigają się w pomysłach. Wiele ułatwia technologia LED. Istnieją jednak zwolennicy tradycyjnych neonów, którzy podkreślają magiczną atmosferę jaką wytwarzają takie konstrukcje. Jednak dobrze wykonane reklamy LED również mogą w przyszłości być traktowane jako wyjątkowe, a zastąpi je inna technologia gdyż branża ta ciągle się rozwija.

Wytwarzanie reklam świetlnych – niezbędne materiały i techniki produkcyjne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *